Er zijn allerlei termen voor het bijhouden van de werkelijk bestede uren aan een opdracht of de gewerkte uren op een dag. Maar waarom willen organisaties dit graag bijhouden? Het vastleggen van de realisatie van taken, ofwel ‘tijd schrijven’ wordt binnen veel organisaties gezien als erg belangrijk. Terecht, want met de juiste tools kan deze data omgezet worden in belangrijke overzichten en uw organisatie van interessante inzichten voorzien.

Het bijhouden van uren kan dienen om te kunnen onderbouwen dat normen zouden kunnen worden bijgesteld als de realisatie structureel hoger of lager ligt. Voor het management zou dit best één van de doelstellingen kunnen zijn. Uw medewerkers zijn vaak minder geïnteresseerd in de normen van de werkzaamheden, maar willen bijvoorbeeld graag zien hoeveel overuren zij hebben opgebouwd doordat zij een aantal avonden hebben overgewerkt om een deadline te halen.

Net als bij het plannen van medewerkers raakt ook het bijhouden van gerealiseerde uren de hele organisatie. Verschillende lagen binnen de organisatie vragen vaak om verschillende overzichten, er spelen andere belangen. Hieronder een opsomming van een aantal mogelijke doelstellingen per laag in de organisatie.

Management:

  • Normen en/of de planning kunnen bijsturen bij structureel overwerk of minder werk
  • Inzicht in hoeveelheid onvoorziene (ongeplande) werkzaamheden
  • Inzicht in de totaal gewerkte uren per medewerker ten opzichte van het contract
  • Inzicht krijgen in de taken en projecten welke uitlopen
  • Inzicht in het overwerk per project of per klant

Operationeel:

  • Inzicht in de totaal gewerkte uren per dag of per week
  • Inzicht in opgebouwde overuren door overwerk (of in te halen uren door minder werk)

Om een applicatie voor het registreren van gewerkte uren succesvol te implementeren is het belangrijk dat niet alleen de doelstellingen van het management worden meegenomen. Uw medewerkers zijn juist degenen met de regelmatig terugkerend taak om dit goed bij te houden, en mogen zeker niet genegeerd worden bij het bepalen van benodigde overzichten. Creëer daarom voldoende draagvlak binnen alle lagen van de organisatie en zorg voor de gewenste overzichten. Overzichten die hen het inzicht geven de gerealiseerde uren.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van urenregistratie met Symagic en het ondersteunen van de verschillende lagen binnen uw organisatie? Probeer dan onze demo:

Vraag een demo aan